contact number

My contact number 01137063147 call/sms

Friday, June 11, 2010

ada la cerita sikit...

heha dlm kesibukkan aku dgn ayam..jd dh terlupa psl pokok2..tak eloklah gitu kn..jd aku pun minggu nie tumpukan kt pkok pisang n kunyit aku..pastu kasi betulkan kolam keli aku sikit2..igt pasni nk masuk ikan jelawat la..tkpun ikan kelisa kot klau terjumpa duit selambak tepi jalan..so dr selasa sampai khamis bz la mengemas pokok2, buang rumput,kasi baja n gembur tanah..mmang la lama tp nk bt mcm mana...tanah tue keras siut..sekali cangkul berdenting sampai seberang bukit..bergegar jasad dr hujung rambut sampai hujung kaki..huhu dasat tk..tk caya dtg test la..mlm jer aku pun trus out la(hehehe)..
jumaat plak gie jumpa sorang kenalan nie..dia bt cross breeding ayam la..ada leghorn campur kampung kacuk la..gajah campur leghorn la dan byk lg la..dpt la aku tgk kelebihan dan kekurangan sistem reban Barteri. mcm sistem nie mmang nampak ekonomi tp sgt intensif...klau tk bebetul lalat2 pnuh so mmang kena jaga betul2..nampak gaya sistem nie klau siapa ada manpower nmodal byk boleh buat la..actually modal subjektif so aku rasa baik aku cakap klau nk buat sistem nie anda mesti ada pekerja tetap selain drpd anda.
jd honestly klau nak buat perniagaan jualan benih dan anak, aku syorkan utk kita2 yg kecik nie either stick pada sistem reban besar or klau nk teratur ikutla SISTEM REBAN BENTUK A mcm citypull agro buat, kelebihan dia mcm sistem barter gak,kekurangan dia pun lebih kurang mcm barter gak la kot..psl nk buat maintenance mcm payah je..nk tau gie tanya kt citypull la kot..tanya kat aku, aku tk buat sistem tue so mana tau kelemahan sistem tue. Pendapat aku kita mesti tau kebaikan dan kelemahan sesuatu utk "reap all the potential benefit yg ada"..buat sistem reban besar nnti aku bg contoh2 detail kegagalan yang aku dah alami so kwn2 semua boleh elakkan dr situasi sama terjadi kpd anda..mcm biasalcikgu2 yg ada tolong comment kt aku utk kebaikan bersama.
ALL the best and happy weekend...

4 comments:

peja said...

mintak lalu abg nabill..peja tak berapa faham sistem barter ni..kalau yang peja tahu, barter ni jenis tukar2..huuhu..cube gak bagi sedikit explanation about topik in fully BI tu..Bi fail lu..reban bentuk A cam abg sepull memang ok sebab benih ayam terjamin..peja nampak kelemahan nya juz masa nak bagi makan jer..tapi cam kalau bela ayam laga or serama memang sesuai bntuk reban A tu..abng tolog terangkan yer sistem nie..dari segi kwalan penyakit pon ok reban kecik2 nie..tu jer yang peja tahu..tapi the owner is more expect about their poultry..

Megat said...

peja silap type peja ptutnya bateri, sistem reban barteri nie ni dia buat reban kecik2 saiz seminimum yg boleh..senang bg mkn,minum, ayam cuma stress sikit jer psl tk bergerak byk..slalu bubuh ayam telur..ukuran biasa kandan utk 1 atau 2ekor, 3eko or lima ekor per kandang..mcm design org bela puyuh telur..penyakit senang nk control.cuma mungkin jd cannibalism, ayam tk cantik , ayam pendek umur..ayam kampung reban klau kecik sgt mcm2 hal jd..tp serama n sabung mmang sgt sesuai..reban bateri nie satu jer la..taik jatuh kat lantai n selalu kena kemas..plg kurang 2hari skali klau lebih dr tue pun boleh tp tgk sanggup tk sanggup dgn lalat jer la..

Megat said...

dulu sy silap type peja..ptutnya sy kena tpe bateri

peja said...

huhu..lawak la..malu jer..bateri upenyer..tak jugak bang..reban cam tu ok tapi lagi cantik kalau ada kawasan lepas bebas jugak..so, buat jer giliran..ayam sihat sumer..bukan kene pantau pun..kiter lepas ikut tiem...memang smart la..kalau kecik sangat ayam payah telor laa..