contact number

My contact number 01137063147 call/sms

Tuesday, May 18, 2010

ayam KACUK vs ayam ORI 2.

dulu dh ada tulis opinion aku..skang aku nk tulis update la...psl rasa2 pengalaman dh ada la tambah sdikit, kenalan pon makin ramai yg se aliran bela ayam...masalah yg aku utarakan telah dijawab oleh seorang guru aku time skolah dulu, sgt dihormati oleh aku walaupun bila dia cerita psl ayam kampung dan ori nie mcm byk dia bela padahal seko ayam pun dia tk pernah bela, makan ayam pun tk (dia nie vegetarian)

psl ayam kacuk, dia cakap sume yg aku lontarkan masalah jer..apa solution aku bg kt diri aku atas masalah yg aku hadapi dulu??

betul gak..masalah aku penyakit ayam, ayam kuat makan, kawasan & transport(rujuk posting terdahulu) penyelesaian dia kata aku dh ada...penyakit ayam aku bela sikit ratus2 ekor jer..org yg puluh2 ribu ayam daging yg lg kena rapi penjagaan pun masalah penyakit jgak..mmang la diorang pakai vaksin..la nie ayam ori pun ada yg bubuh vaksin simple je solution either u back to natural remedy or modern science or better most, prevent...prevention better than cure lgpun ayam kampung kacuk ada gak trait genetik ayam kampung so sikit sebanyak kuat jgak dia..btul jgak aku rasa...lain2 masalah otomatik jer la br terfikir solutionnya..

so jwpan sebenar knapa aku tak bela ayam kacuk ialah walaupun untung besar lg dr ORI ialah faktor Kewangan. ayam kacuk utk jumlah ekonomi nk buat aku kena pastikan market aku dh ready dan ada commitment dr buyer and ada backup mana nk jual klau first buyer buyer NATO(no action talk only), then modal ckup kuat..maknanya aku ada space yg tak kacau-ganggu jiran,,,space utk simpan makanan, aku mesti dump modal yg besar beli makanan(beli dr ayam kecik sampai umur nk jual) br dpt murah sikit... n make sure aku jaga bersungguh2 dan harap dalam 3bln apa2 jd kat ayam pun impact financial aku minimum...klau jd apa2 kat ayam..dgn aku2 skali terbabit..cukup tempoh jual 1 reban mula cycle balik semula,,modal mesti kuat utk atleast start 4 cycle..bln1 mula satu reban, bln 2 start satu reban bln 3 start lg satu bln 4 reban lg satu 1 cyclen dan tuai bln ke 3. pastu ada modal equivalent to 1cycle utk back up if worse thing happen..nie cycle nie tak kira la aku bela 100ekor 1cycle or 1k 1 cycle dia sama jer tetap boleh untung minimum RM2/kg .nk duit blanja kena hujung bln lpas jual ayam lpas tolak untung or rugi la kan

ayam kampung ori, aku punya financial commitment kurang sikit and paling 'bangsat' jadi pun aku byk escape route..aku nk citer dr telur or dr ayam??? telur dulu kot..ayam bertelur aku boleh cash in commitment aku awal2 tue..ayam bertelur aku jual telur tue..ramai org nak, add ons aku asing2 elok jual utk ditetaskan..nk wat duit lebih lg sket blajar buat inkubator pastu jual..yg mana tak laku aku sdiri tetas..jual plak yg mana menetas...umur seminggu tk hbis jual umur sebulan..tak hbis aku bela sampai sblm matang agak2 dlm 4bln lebih tunggu matang aku wat kursus bela ayam..ialah klau matang maknanya dh tua org tak mau dah or harga rendah..dpt la 1.2 tue 1.4kg seko...klau bela yg jenis denak or kapan mmang 800g-1kg jer la jwbnya sblm dia matang cukup umur..tp klau dah umur 6-7bln aku jual telur jer telur tk kualiti sgt so aku jual telur utk mkn la .eram 10 mungkin 6or 7 je jd..lpas 9bln.ayam dh jd induk yg baik boleh jual induk...lpas 4tahun ayam dh tua tk produktif dah kadang2 mcm nyanyuk plak aku tgk(ayam kampung ori hidup lama tau) aku jual kat bangla la kot..heh diorang masak kari nie mmang masyuk giler..tkpun buat resepi sup ayam tua dgan jagung muda(resepi bg kemudian) at the end aku cash rich mcm mana pun hari2 ada duit rokok tp payah benar la nk simpan psl ahri2 ada duit tp tk terjelepuk sekali lambak... wat gie melancong lpas la tp wat modal kahwin satu lg ker mmang tk lepas...untuk ayam kg aku tak tau la mcm mana nk kira economics scale(jumlah aym yg ptut aku bela) psl aku aku blaja sampai part 2 ACCA jer...tk hbis sampai part 3 so sape2 yg ada degree or biasa wat kira2 ekonomi nie tlg kirakan jumlah yg ekonomik utk dibela boleh? boleh share nnti ilmu bt bekal pahala kt akhirat kelak

KESIMPULANNYA bg pendapat aku..nk bela apa pun tak jd masalah asalkan kita minat dan tak lari matlamat utama (nak untung) la kan tanpa abaikan nilai2 murni..ialah nk bela ayam dan buat duit jgn sampai menyusahkan jiran tetangga plak..haha psl mcm mana sekalipun matlamt tak menghalalkan cara..pendek kata tepuk dada tanya selera

1 comment:

cikgu peja ladang said...

cube abang buat beza asas antara anak ayam ori dengan kacukk..kesian kat penternak baru..