contact number

My contact number 01137063147 call/sms

Saturday, May 1, 2010

gambar sekitar reban ayam

rasa2 nie lah reban yg dh siap..dh takleh nk adjust dh kot...lepas nie nk kena buat reban lain plak..tempat sesuai utk amik2 kayu-kayan yg sesuai dh jumpa..cuma mungkin zink jer kena beli..leceh btul...sebenarnya plan nk bela itik nila..nila kampung jer psl rasa2 biarpun kecik dr pedaging tp lawa ngan balung merah dia..pastu mkan tk banyak plak...frankly sy pun tk tau sgt psl itik..makcik yg jual tue ckp mcm tue..so ialah kot...


bangunan nie yg first dulu buat


pemandangan dari tepi


tingkat bawah dia..ada reban anak ayam umur 2minggu sampai sebulan.atas reban anak ayam tue buat tempat ayam bertelur..kira maximise space la


nie plak rebab B.kira buat kemudian la dari reban dua tingkat mula2 tue mainly utk bt tempat bertelur ayam..tempat telur lekat dr dkt dinding..so basically klau malas nak masuk..hulur tgn je dr luar amik telur..design nie mana ayah amik ntah


nie plak reban baka berdepan dgn rak telur dkt dinding..kat sini la portkan bapak ayam n ayam2 yg best utk wat selection breed


motto ayah maksimumkan penggunaan ruang tanpa "jeopardise" keselesaan ayam so kat ruang yg bersebelahan tue, buat reban kecik buh anak ayam..perhatikan tempat anak ayam tue mcm dua level..papan yg ada engsel tue adalah trapdoor utk amik telur dlm sarang dr reban yg dlm gambar atas..so setiap kali nk check telur..automatik akan bergurau2 senda ngan anak ayam..anak2 ayam tue pun akan jadi jinak la dgn aku


pemandangan bahagian atas.dulu anak2 ayam kacuk letak atas nie..dalam tiap2 reban ada lampu n ada termostat utk pastikan suhu tk jatuh bawah 28'c malam2..tp dulu la..psl rumah aku n reban aku sejajar jer..n jarak dr reban ke rumah jiran 15kaki..tk bolehla bela ayam kacuk..busuk berlalat la..nnti org komplen..


pemandangan sekitar area sekangkang monyet aku..pokok limau kasturi seratus pkok lebih ayah suruh tanam keliling reban rapat kasi hilang bau ayam..hehe senja2 seram gak bau bunga limau nie time dia mekar..semerbak jer harum..kolam tue nk buat rainwater catchment..hehe still in progress


ayah tgh exercise sempena dia cuti panjang..tanah suku ekar sebelah tue selamber jer dia tanam ubi ngan pisang sengsorang..dia cakap doktor dia certifiedkan tenaga n tahap kesihatan dia mcm dia still 44..


sekitar pokok2 yg ayah tanam

1 comment:

aku said...

salam,
boleh tak saya copy pix reban ayam012 untuk publish dalam buku kerja sekolah rendah?